Pedagog szkolny
Godziny pracy pedagoga szkolnego
- Poniedziałek ----------------
- Wtorek 9:00 - 14:00
- Środa 9:00 - 14:00
- Czwartek 11:00 - 15:30
- Piątek 08:45 - 12:15 13:00-14:00
Drogi uczniu udaj się do pedagoga szkolnego, gdy:
- masz problemy osobiste, zdrowotne lub rodzinne
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, rodzicami lub rówieśnikami
- masz problemy z nauką
- czujesz się samotny lub skrzywdzony
- ktoś stosował wobec Ciebie przemoc
- znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej
- nie radzisz sobie z jakimś problemem
- wydaje Ci się , że nikt Cię nie rozumie
- potrzebujesz wsparcia lub pomocy
- chcesz podzielić się swoimi sukcesami
- chciałbyś pomagać innym
- masz ciekawe pomysły i chęć dzielenia się nimi
- chcesz rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia
- nie wiesz co robić po ukończeniu szkoły
- potrzebujesz rozmowy o trudnej sytuacji, w której się znalazłeś….
Przyjdź zawsze, gdy stwierdzisz, że masz taką potrzebę !!!
ZAPRASZAMY
Zadania pedagoga
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli.
- Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Planowanie i koordynowanie działań podejmowanych na terenie szkoły z zakresu orientacji zawodowej, tj. organizowanie w odpowiednim czasie informacji (spotkania, prelekcje, wycieczki) ułatwiającej młodzieży wybór dalszego kierunku kształcenia i zawodu.
- Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szansę edukacyjne ucznia.
- Współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli dla uczniów niepełnosprawnych i specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Udzielanie różnych form pomocy pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki oraz indywidualne nauczanie.
- Przeciwdziałanie skrajnym formom zaniedbywania i niedostosowania społecznego wśród młodzieży.
- Dokonywanie oceny okresowej sytuacji wychowawczej w szkole oraz rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole.
- Prowadzenie zajęć specjalistycznych tj. zajęcia integracyjne, rewalidacyjne, profilaktyczno – edukacyjne, psychoedukacyjne oraz o charakterze terapeutycznym.
- Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Prowadzenie konsultacji i poradnictwa dla rodziców, nauczycieli i uczniów.
- Organizowanie spotkań dla uczniów i rodziców z różnymi specjalistami.
- Dyrekcją
- Rodzicami
- Nauczycielami
- Pracownikami administracji
- Pielęgniarką szkolną
- Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną
- Poradniami Specjalistycznymi
- Sądem Rejonowym
- Komendą Powiatową Policji
- Powiatowym Urzędem Pracy
- Urzędem Miejskim – Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
- Starostwem Powiatowym – Wydział Edukacji
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społeczne
- Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
- Samorządowym Centrum Kultury
- Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Instytucje udzielające pomocy
Ośrodek Pomocy Społecznej
Łaziska Górne, ul. Energetyków 5
tel. 32 326 2340, 32 326 2342
Miejski Ośrodek Wspierania Rodziny i Dziecka
Łaziska Górne, ul. Wyszyńskiego 8
tel. 32 721 89 10
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Mikołów, ul. Żwirki i Wigury 4a
tel. 32 2262 071
Komisariat Policji
Łaziska Górne, ul. Dworcowa 3
tel. 32 226 8510
http://www.mikolow.slaska.policja.gov.pl/k15/informacje/twoj-dzielnicowy/43636,KP-Laziska-Gorne.html
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka
Katowice, ul. Kopernika 14
tel. 792503793
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie oraz Ośrodek Interwencji Kryzysowej
Łaziska Górne, ul. Chopina 8
tel. 32 224 44 390, 32 224 44 498
UZALEŻNIENIA ŚRODKAMI ODURZAJĄCYMI
Punkt Konsultacyjny Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii
Łaziska Górne, ul. Energetyków 5, pokój nr 1 (1 piętro)
Telefon zaufania czynny w godzinach pracy specjalistów: 32 326 23 41
mgr MICHAŁ KURDZIEJ
Wtorki (15.00-20.00)
– poradnictwo specjalistyczne w zakresie uzależnienia od alkoholu i narkotyków oraz współuzależnienia
Radca prawny JAKUB PRZYBYSZ
Czwartki (15.30-17.30)
– poradnictwo prawne dla osób uzależnionych i współuzależnionych
mgr TADEUSZ ROSA
Piątek (14.00-16.00)
– poradnictwo specjalistyczne w zakresie uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Łaziska Górne, Plac Ratuszowy 1
tel. 32 324 80 47
Pracownia Profilaktyki Narkomanii i Interwencji Kryzysowej
Gliwice, ul. Jana Pawła II 7
tel. 32 230 89 41, 32 230 99 24
Wojewódzki Ośrodek Zapobiegania i Leczenia Uzależnień
Katowice, ul. Powstańców 31
tel. 32 209 11 81
Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii
Katowice, ul. Młyńska 21
tel. 32 206 82 17
Ośrodek Terapii Uzależnień
Tychy, ul. Bukowa 20
tel. 32 327 51 83, 605 637 072
Stowarzyszenie Klub Abstynenta „Powrót”
Mikołów, ul. Konstytucji 3-go maja 38
tel. 32 226 65 50
Powiatowa Młodzieżowa Szkoła Liderów Młodzieżowych
Animatorów Programów Profilaktycznych
Mikołów, ul. Konstytucji 3 Maja 38
tel. 32 226 65 50
Ogólnopolska Fundacja na Rzecz Profilaktyki i Leczenia Uzależnień od Alkoholu
Katowice-Szopienice, ul. Korczaka 2
tel. 32 438 61 70
RUCH TRZEŹWOŚCIOWY
Grupa AA
każda niedziela początek godz. 18.15 – mitingi
Łaziska Górne, ul. Kościelna 4
- salka przy kościele MBKRŚ (wejście od ul. Spokojnej)
Klub Abstynencki „Powrót”
Mikołów, ul. Konstytucji 3 Maja 38
tel. 32 226 65 50
Poradnia Profilaktyki i Leczenia Odwykowego
Mikołów, ul. Wyzwolenia 5 (obok Stacji Pogotowia Ratunkowego)
ZABURZENIA EMOCJONALNE I PSYCHICZNE
Ośrodek Leczenia Zaburzeń Nerwicowych dla Dzieci
Orzesze-Zawiść, ul. Mikołowska 208
tel. 32 22 15 670
Zespół Wojewódzkich Przychodni Specjalistycznych
Katowice, ul. Powstańców 31
tel. 32 209 11 81
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Młodzieży „Feniks”
(Ośrodek Leczenia Nerwic, terapie indywidualne i rodzinne)
- Witosa 21, Katowice
tel. 32 209 8312
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży
Katowice, ul. Ks. Kard. St. Wyszyńskiego 4
tel. 258 02 32
Państwowy Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych (dla dorosłych)
Rybnik, ul. Gliwicka 33
tel. 795 132 111
Centrum Mediacji Rodzinnych i Psychoterapii
(mediacje rodzinne, konsultacje psychologiczne, grupy wsparcia dla dzieci i rodziców)
Katowice, ul. Sobieskiego 11
tel. 604 111 527, 728 923 697, 602 15 15 08, 668 163 130
TELEFONY ZAUFANIA
- Ośrodek interwencji kryzysowych dla rodzin z problemem alkoholowym
tel. 32 256 92 78 ( czynny całą dobę )
- Całodobowy telefon pomocy kryzysowej
Tel. 32 205 38 80
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
Tel. 801 120 002 ( dni powszednie i soboty 10.00 – 22.00, niedziele i święta 10.00 – 16.00)
- Centrum Psychoterapii Analitycznej, bezpłatne konsultacje dla osób z problemami emocjonalnymi
tel. 32 291 79 16
- Rodzinny punkt konsultacyjny
tel. 455 14 30
- Młodzieżowy telefon zaufania
Tel. 456 15 59 ( pon.-pt. 15.00 – 17.00 )
- Pomarańczowa linia
Tel. 801 14 00 68 (połączenie bezpłatne)Pomaga rodzicom, których dzieci piją
NARKOTYKI
- Pomoc dzieciom z patologii społecznej i prewencja HIV / AIDS
Tel. 800 163 006
( wt.-czw. Od 17.00 – 22.00 )
- ANTYNARKOTYKOWY TELEFON ZAUFANIA
Tel. 801 199 90
(codziennie 16.00 – 21.00, 35 gr za połączenie)
- ANTYNARKOTYKOWA PORADNIA INTERNETOWA
- „Narkomania – gdzie szukać pomocy” – informator na temat placówek udzielających pomocy osobom z problemem narkotykowym
- NARKOMANIA - POMOC RODZINIE POGOTOWIE MAKOWE
tel. 801 109 696
- Pogotowie Makowe dla osób uzależnionych od narkotyków Bezpłatna infolinia 800 120 359
- Ogólnopolski anonimowy telefon dotyczący przestępstw związanych z narkotykami:
Tel. 800 120 226 czynny całodobowo, 7 dni w tygodniu
- Dyżurny telefon zaufania Komenda Powiatowa Policji – Mikołów
Tel. 32 737 72 00
Aktualności pedagogiczne
Bezpieczeństwo w szkole.
Bezpieczeństwo uczniów w szkole jest wartością stawianą na pierwszym miejscu obok kompetencji nauczycieli oraz poziomu nauczania.
System bezpieczeństwa określa rozwiązania organizacyjne i techniczne mające zapobiegać wybranym zagrożeniom. Aby czuwać nad bezpieczeństwem uczniów, nauczycieli i osób przebywających na terenie szkoły wprowadzono monitoring nadzorujący prawidłowe zachowanie uczniów. W opinii zwolenników, poczucie bycia obserwowanym stanowi wystarczający bodziec wywołujący bardziej przemyślane i kulturalne zachowanie.
Nad bezpieczeństwem w szkole czuwa Dyrekcja, nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz zatrudnieni specjaliści (pedagog, psycholog, pielęgniarka szkolna).
Poza tym utrzymywana jest ścisła współpraca z instytucjami wspierającymi prawidłowe funkcjonowanie ucznia i jego rodziny. Wśród nich jest Sąd Rodzinny i Nieletnich, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Szkoła współdziała również z Komendą Policji. W ramach współpracy policji ze szkołą organizuje się:
- Spotkania Rady Pedagogicznej z zaproszonymi specjalistami ds. nieletnich i patologii, podejmujące tematykę zagrożeń przestępczością i demoralizacją dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym.
- Spotkania tematyczne młodzieży szkolnej z udziałem policjantów m.in. na temat odpowiedzialności nieletnich za popełniane czyny karalne, prawnych aspektów narkomanii, wychowania w trzeźwości, zachowań ryzykownych, sposobów unikania zagrożeń.
- Informowanie policji o zdarzeniach na terenie szkoły wypełniających znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży;
- Wspólny, szkoły i policji, udział w lokalnych programach profilaktycznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom oraz zapobiegania demoralizacji i przestępczości nieletnich.
PODSUMOWUJĄC:
Szkoła zapewnia bezpieczeństwo fizyczne uczniów poprzez:
- monitoring,
- dyżury nauczycieli na przerwach,
- przestrzeganie zasad BHP.
Reaguje na przejawy przemocy: psychicznej, mobbing rówieśniczy, cyberprzemoc. Uczniowie informowani są o zachowaniach akceptowanych i oczekiwanych poprzez zapoznawanie z regulaminem zachowania się na terenie szkoły, procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych, programem profilaktyczno-wychowawczym.
W szkole podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
Ponadto organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów przejawiających trudności z zachowaniem, a także bieżące spotkania z psychologiem lub/i pedagogiem w miarę zaistniałych potrzeb.
Uczniowie angażowani są w przedsięwzięcia wzmacniające i promujące zachowania prospołeczne.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole mają na celu eliminowanie zachowań niepożądanych, które realizują zadania z Programu Profilaktyczno-Wychowawczego szkoły.
W celu wzmacniania zachowań pożądanych stosowane są pochwały, wyróżnienia, nagrody rzeczowe a w przypadku łamania regulaminu szkoły i norm społecznych obniżanie sprawowania, przestrzeganie obowiązku naprawienia szkody, informowanie instytucji interwencyjnych o nagannych i zagrażających bezpieczeństwu zachowaniach uczniów itp.)
26 stycznia 2017 roku rozpoczęła się kampania społeczna pn. "Melanż. Oczekiwania vs. Rzeczywistość" realizowana w ramach projektu "Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych". Pod podanym linkiem znajdziecie ciekawe spoty dotyczące środków psychoaktywnych. https://www.youtube.com/channel/UCknqC0Z0HnNVg2JZ1q8tbug
List Ministerstwa Edukacji Narodowej
w sprawie cyberprzemocy
Warszawa, 20 marca 2017 r.
DPPI-DPPI.070.2.2017.RLS
Szanowni Państwo,
Dyrektorzy i Nauczyciele,
zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty szkoły
i placówki zapewniające uczniom dostęp do internetu są obowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
O doborze konkretnych środków i form realizacji litery przepisu 4a decyduje dyrektor szkoły, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 39 ust. 1 pkt 3), sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
Zapis ten utrzymano również w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (art., 27). Ponadto w art. 1 pkt. 21 tej ustawy podkreślono,
że system oświaty zapewnia w szczególności upowszechnianie wśród dzieci
i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych.
W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w internecie zwracam się z uprzejmą prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na poniższe informacje.
Jednocześnie proszę o zorganizowanie spotkań z rodzicami i uczniami, podczas których możliwe będzie omówienie kwestii dotyczących bezpiecznego korzystania z zasobów internetu przez uczniów.
Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. 60% dzieci w wieku 4-14 lat używa komputera do grania , a 94% nastolatków
w wieku 12-17 lat gra w gry wideo .
Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.
Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.
W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry
i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.
W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się
z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.
Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji
u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.
Media donoszą o nowej grze pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci
oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo.
Z doniesień mediów wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają,
że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie
i poczuciu własnej wartości.
Z informacji uzyskanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wynika,
że aktualnie Prokurator Okręgowy w Szczecinie prowadzi śledztwo w sprawie usiłowania doprowadzenia trójki małoletnich do targnięcia się na własne życie pod wpływem wspomnianej gry.
Mając na uwadze powyższe informacje zwracam się z prośbą o podjęcie działań zmierzających do zapoznania rodziców z zagrożeniami płynącymi
z uczestnictwa we wspomnianej grze, szczególnie tymi tragicznymi. Warto podkreślić, że nie wszystko, co pojawia się w internecie, chociaż modne,
jest bezpieczne i rozsądne. Podejmowane działania nie powinny w żaden sposób przyczyniać się do reklamy wyżej wymienionej gry wśród dzieci.
Proszę również, aby podczas spotkań z rodzicami zachęcać ich do rozmowy
z dzieckiem, omówienia jego aktywności w internecie, dopytania o ewentualne problemy, z jakimi być może się boryka. Dodatkowo istotne jest, aby zwrócić uwagę na zachowanie ucznia w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Należy również wspomnieć o możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami.
Poniżej przekazuję informacje zamieszczam dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych :
• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
• Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
• Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.
Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.
Gdzie można uzyskać pomoc
W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod
nr telefonu 800 121212 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).
Pozostałe działania MEN
W projekcie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, która zacznie obowiązywać od roku szkolnego 2017/2018 podkreślono, że jedną z najważniejszych umiejętności rozwijanych
w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest m.in. sprawne
i odpowiedzialne posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w procesie uczenia się. Wskazano również, że szkoła podstawowa przygotowuje uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Wyposaża
ich w kompetencje potrzebne do korzystania z różnych cyfrowych zasobów informacyjnych, wyszukiwania i krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
W ramach realizowanego od 1 września 2016 r. pilotażu programowania, poprzedzającego wprowadzenie w roku szkolnym 2017/2018 do podstawy programowej nauki programowania już od pierwszego etapu edukacyjnego, prowadzony jest szereg działań (szkolenia, warsztaty, konferencje, przygotowanie materiałów informacyjnych i szkoleniowych) dla nauczycieli, pomagających im przygotować się do realizacji tego zadania. Wzrost kompetencji w zakresie wykorzystywania TIK na zajęciach pozwoli
na sprawniejsze reagowanie w przypadkach zaobserwowanego niewłaściwego wykorzystania urządzeń cyfrowych przez uczniów.
Uprzejmie informuję, że w ramach celu szczegółowego Nr 1 Rządowego programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły
w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+” (przyjęty uchwałą nr 89 /2015 R.M.), przez Stowarzyszenia Miasta w Internecie i Fundację Nowoczesna Polska, jest realizowane zadanie publiczne pn. „Poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów
i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni
oraz reagowania na zagrożenia”.
Zadanie polega na opracowaniu i wdrożeniu warsztatów skierowanych
do uczniów, rodziców i nauczycieli oraz opracowania pakietów materiałów edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów, rodziców i nauczycieli z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i bezpiecznego korzystania z nowych technologii. Realizatorzy projektu prowadzą szkolenia wyłonionych spośród nauczycieli edukatorów prowadzących warsztaty w szkołach, rozpowszechniają przygotowane materiały edukacyjne oraz we współpracy z kuratorami oświaty przeprowadzają spotkania informacyjne. Warsztaty odbywają się w szkołach na terenie całego kraju oraz dodatkowo są wspomagane działaniami
e-learningowymi prowadzonymi na internetowej platformie edukacyjnej przygotowanej przez każdego z realizatorów zadania:
www.cyfrowobezpieczni.pl oraz www.cybernauci.edu.pl.
W wyniku realizacji projektów przyjętych w konkursie zostały opracowane liczne materiały informacyjno-edukacyjne z zakresu bezpiecznego korzystania
z internetu oraz modele działań interwencyjnych.
Mając na uwadze dużą przydatność powstałych produktów także w ramach innych projektów w działaniach wychowawczo-profilaktycznych w szkołach
i placówkach oświatowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej zamieściło informacje na stronie internetowej wraz z „Standardem bezpieczeństwa online placówek oświatowych" oraz innymi materiałami .
Dodatkowo, w Ministerstwie Edukacji powstaje Zespół, którego zadaniem jest podjęcie szerokorozumianych działań prewencyjnych na rzecz bezpieczeństwa uczniów w internecie.
Nie zapominajmy, że problemy dzieci i młodzieży, mimo że dla nas dorosłych wydają się błahe i nieistotne, dla nich mogą być bardzo poważne, niekiedy wydają się być sytuacją bez wyjścia.
Dziękując Państwu za dotychczasowe uwrażliwianie uczniów
w zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów internetu proszę o dalsze działania dotyczące cyberbezpieczeństwa.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz Stanu
Maciej Kopeć